Feb 8, 2010 | By: tOk aKi mOiN

XTVT bEbUdAk sErAmA...

minggu lepas ari ahad malam senin bebudak serama sk kuala medang wat gotong-royong..ala gotong-roong bersihkan surau sekolah tu laaa..dah lame nak di bersihkan tapi tangguh2..last2 naik bersawang stor surau tuh..

bebudak ni pe lagi suke amat la demenye..buat kerjanye sikit aje tapi bobok aje yang lebih..tapi ok la juge..matlamat nak membersihkan surau tu tercapai..tengokla gelagat deme bile wat kerja..gamat jadinye..





"cepat deme wat kije jangan membobok aje..." rebek di Long Bidin kepada anak2 kesayangannya..




" adehhh..lenguh dah pinggang keh..aok boleh la dok ngulo aje.."kate zizan (baju ijo) pade kengkawanye..




" deme lipat sejadah tu elok2..kalu tak keh seligi demenye.."




"matnye aok pakai penyapu nyuci rak eneh..mane bulu ayamnye.." "...ayam dah tak berulu belake dah lani...togeeee aje belake..keh bahan la ngan penyapu ni..janji cuci..."




.."tinggi bete siling eneh..dah la keh ni pendek..raban la keh nak nyuci sawang ni karang.."

--------------------------------------------

lepas gotong-royong macam biasela ada makan2..tapi malam tu makan2 bisket aje..cicah ngan air teh o'..tapi pe yg penting sume orang gembire..bebudak ni toksoh cerite la..dapat makan bisket pun suke..biasela bebudak suke makan reramai..tambah2 makan ala2 bekeloh kate demenye...





.."sedak amat teh o' ni..namboh lagi lepas ni gamaknye.."




.."weh deme makan bisket tu elok2..kang temakan rumpet ke,pokok bunge tu ke raban..jadi lembu deme nanti..."




.."dah jatuh ke longkang pulok bisket keh..kempunan la ni karang..mintok hok aok skit bulehh..."




..." dah deme lepas makan ni jangan lupe buat kerje sekoloh..tok siap karang tibai di cikgu deme sok.."


2 comments:

DaHLia said...

erk sek ni luar bandar ke??
ada asrama? sek rendah kan/?

As Sallam said...

Antara kenangan terindah..
Memang tak lapuk dari ingatan..
Kini anak-anak dah besar belaka...
Membawa haluan masing-masing..
Semoga bekalan yg diberi cukup untuk mereka...

Related Posts with Thumbnails